Podstawowe zasady BHP.

PODSTAWOWE ZASADY BHP

 Znajomość podstawowych zasad bhp jest warunkiem odpowiedzialnej pracy każdego nauczyciela. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie i bezpieczeństwo.

1. Obowiązki nauczyciela w klasie:

a. nauczyciel ma obowiązek wejść do sali pierwszy, by sprawdzić czy warunki do prowadzenia lekcji nie zagrażają bezpieczeństwu zarówno uczniów jak i jego; szczególną uwagę powinien zwrócić na stan szyb w oknach (czy nie są uszkodzone), stan instalacji elektrycznej (czy np. nie są powyrywane kontakty), czy nie ma uszkodzonych mebli, które mogłyby zagrażać bezpieczeństwu;

b. jeśli sala lekcyjna nie odpowiada warunkom bezpieczeństwa, nauczyciel ma obowiązek zgłosić to do dyrektora szkoły celem usunięcia usterek. Do czasu naprawienia usterek nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu;

c. przed rozpoczęciem lekcji winien zadbać o wywietrzenie sali, zapewnić właściwe oświetlenie i temperaturę w niej,

d. nauczyciel decyduje o przebiegu zajęć; ustala zasady korzystania z sali lekcyjnej,

e. dopilnowuje, by w czasie przerwy uczniowie nie przebywali bez opieki w sali lekcyjnej;

f. podczas zajęć NAUCZYCIEL NIE MOŻE POZOSTAWIĆ UCZNIÓW BEZ ŻADNEJ OPIEKI. Jeśli musi wyjść, powinien zgłosić to nauczycielowi z sali obok, lecz sytuacja taka nie zwalnia go od odpowiedzialności za uczniów;

g. uczniów chcących skorzystać z toalety nauczyciel zwalnia pojedynczo;

h. w razie stwierdzenia niedyspozycji ucznia (jeśli stan jego na to dozwala) należy go skierować w towarzystwie drugiej osoby do pielęgniarki szkolnej lub do sekretariatu szkoły; jeśli zaistnieje taka potrzeba udzielić mu pierwszej pomocy. O zaistniałej sytuacji należy powiadomić rodziców dziecka.

i. nauczyciel powinien także kontrolować właściwą wysokość stolika i krzesła zajmowanego przez ucznia oraz jego postawę w czasie lekcji; korygować zauważone błędy,

j. dbać o czystość, ład i porządek podczas trwania lekcji i po jej zakończeniu.

NAUCZYCIELE ZOBOWIĄZANI SĄ DO PRZESTRZEGANIA USTALONYCH GODZIN ROZPOCZYNANIA I KOŃCZENIA ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH ORAZ DO RESPEKTOWANIA PRAWA UCZNIÓW DO PEŁNYCH PRZERW MIĘDZYLEKCYJNYCH.

2. W czasie przerw uczniowie pozostają pod nadzorem i opieką nauczycieli.

Obowiązki nauczyciela podczas przerw międzylekcyjnych określa Regulamin dyżurów nauczycieli podczas przerw.

3. Nauczyciel ma bezwzględny obowiązek reagowania na:

a. sytuacje konfliktowe, przemoc wśród uczniów,

b. sytuacje zagrażające zdrowiu lub życiu uczniów,

c. obecność uczniów w miejscach, które stwarzają zagrożenie dla ich zdrowia lub życia,

d. niszczenie mienia szkoły lub innych uczniów lub usiłowanie jego niszczenia.

4. Zasady bezpieczeństwa w czasie wyjść określa:

a. Regulamin organizacji wyjść poza teren szkoły,

b. Regulamin organizacji wycieczek,

5. Zasady zwolnienia ucznia z lekcji:

a. uczeń może być zwolniony z lekcji przez wychowawcą lub innego nauczyciela:

- na podstawie pisemnej prośby rodzica,

- gdy rodzic lub opiekun odbiera ucznia z powodów zdrowotnych,

b. nauczyciel lub pielęgniarka wypełnia, a uczeń pozostawia na portierni kartę: Zwolnienie ucznia z lekcji

6. Postępowanie nauczyciela po wypadku:

a. zapewnić natychmiastową pomoc uczniowi, który uległ wypadkowi,

b. jeśli zachodzi potrzeba, wezwać pogotowie ratunkowe,

c. zawiadomić o wypadku pielęgniarkę szkolną, dyrektora szkoły,

d. niezwłocznie zawiadomić o wypadku rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego ucznia lub osobę sprawującą nad nim opiekę,

e. sporządzić dokumentację powypadkową: Karta wypadkowa

7. Apteczki szkolne

a. w apteczce mogą znajdować się tylko środki opatrunkowe oraz instrukcja udzielania pierwszej pomocy,

b. wyposażenie apteczek monitoruje pielęgniarka szkolna,

c. apteczki znajdują się w sekretariacie, świetlicy, salach gimnastycznych, pokoju nauczycielskim.

Powinności nauczyciela w związku z ochroną przeciwpożarową:

a. nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za stan ochrony przeciwpożarowej w przydzielonych im pomieszczeniach oraz za mienie i urządzenia w ich dyspozycji,

b. każdy nauczyciel ma obowiązek zapoznać się i przestrzegać podstawowych zasad ochrony przeciwpożarowej i postępowania w razie pożaru,

c. winien też dbać, by uczniowie zostali zapoznani z:

- zasadami postępowania w razie zauważenia ognia,

- sygnałami alarmowymi na wypadek zagrożenia,

- z planami ewakuacyjnymi, oznakowaniem dróg ewakuacyjnych,

- zasadami zachowania w razie pożaru i wynikającymi z tego obowiązkami.

9.Postępowanie w razie awarii, pożaru lub innych zagrożeń określają:

a. Instrukcja przebiegu ewakuacji w razie zagrożenia na terenie szkoły

b. Procedura ewakuacji uczniów i nauczycieli z budynku Szkoły Podstawowej Nr 2 w Rudzie Śląskiej

Podstawa prawna:

1. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572)

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6, poz.69)

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. (Dz.U. z 2001 r. nr 135, poz. 1516)

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz.U. z 2001 r. nr 61, poz. 624)

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.(Dz.U. z 2009 r. nr 168, poz. 1324).

Zasady wykorzystania monitoringu w Szkole Podstawowej Nr 2 w Rudzie Śląskiej

1. System monitoringu wizyjnego w Szkole Podstawowej Nr 2 w Rudzie Śląskiej ma na celu zwiększenie poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów przebywających na terenie szkoły.

2. System monitoringu wizyjnego ma służyć podejmowaniu działań interwencyjnych, a także do wykorzystania wybranych materiałów do prezentowania dobrej praktyki zachowania uczniów. Pomaga eliminować zjawiska typu:

• przebywanie osób postronnych na terenie szkoły bez wymaganej zgody,

• opuszczanie szkoły przez ucznia bez wymaganej zgody,

• kradzieże, bójki, pobicia,

• dewastacja obiektu.

3. Kamery umieszczone są w widocznych miejscach i obiekt jest oznaczony tabliczkami informującymi o monitoringu.

4. Dostęp do sprzętu oraz zapisów ma Dyrekcja szkoły i osoby upoważnione.

5. Zapisy z monitoringu wykorzystuje się w sytuacjach:

• monitorowania pojawiania się na terenie szkoły osób postronnych,

• opuszczenia szkoły przez ucznia bez wymaganej zgody,

• ujawnienia sprawców przejawów wandalizmu,

• wyjaśnienia sytuacji konfliktowych, aktów agresji, pobicia,

• ujawnienia sprawców kradzieży.

6. Zapis z monitoringu może być wykorzystany do ponoszenia konsekwencji przewidzianych w Statucie Szkoły.

7. W sytuacji pobicia, stosowania przemocy, kradzieży, dewastacji obiektu, itp. zapis w systemie monitoringu zostanie wykorzystany do podjęcia odpowiednich działań przez dyrekcję szkoły, wychowawców i nauczycieli, funkcjonariuszy policji.

8. Zapisy z monitoringu mogą być udostępniane rodzicom sprawców negatywnych zajść (jako dowód) oraz rodzicom uczniów pokrzywdzonych tylko za zgodą dyrekcji w obecności nauczyciela, bez możliwości ich kopiowania.